Week van afscheid nemen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mariska Nugteren - WaarBenJij.nu Week van afscheid nemen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mariska Nugteren - WaarBenJij.nu

Week van afscheid nemen

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

07 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Mijn laatste week is aangebroken en het is echt een week van afscheid nemen.
Dinsdag eerst afscheid genomen van mijn kinderen in de klas. Was een erg leuke ochtend, dit vooral omdat Laura en ik deze ochtend onze gift aan de school hebben gegeven. Dit was één van de mooiste momenten in mijn leven.
Die dankbaarheid was zoooo groot, dat ik het niet kan omschrijven. Het moment dat het bedrag wat wij hadden verzamelt op de ballon schreven waarin wij het geld hadden gestopt, was een kippenvelmoment. De hele school begon te joelen, te dansen, te springen, te zingen. De vreugde was zo groot. Het bedrag wat we namelijk hadden ingezameld was ruim 900 euro!! Voor de helft van het geld hadden we spullen gekocht die de school nodig had, zoals papier, verf, potloden, pennen, voetballen enz. En het resterende geld wat overbleef was SRD 1895,70. Voor de school dus heel veel geld. Zij hadden namelijk eigenlijk maar SRD 400,- nodig voor die muur. Nu met dit geld zullen de dakgoten vernieuwd worden, als het even hard regent op dit moment lopen de hele gangen onder water. Hier willen ze nu dus wat aan gaan doen! Een prima project dus!
Dinsdagavond kon ik dan wel iemand verwelkomen. Mijn moeder is aangekomen in Suriname. Woensdag is ze gelijk mee geweest naar mijn echte laatste dag op stage. Nu waren de kinderen er niet meer, alleen de leerkrachten. Dit was nog erg leuk. Van mijn mentrix nog een echt typisch Surinaamse cadeau gekregen. Echt super lief.
Het afscheid was dus ook wel even moeilijk, moest even een traantje laten op het moment dat ik echt wegging. Woensdagavond de laatste avond van Laura. Eerst met zijn allen Roti gegeten en daarna naar huis gegaan om met zijn allen gezellig wat te drinken.
Met een aantal meiden ben ik toen ook nog wezen stappen. Maar donderdagochtend kwam toch echt het afscheid van weer een maatje van hier. Laura het meisje waar ik 16 januari het grote avontuur mee startte. Ze had een ticket voor een weekje korter, vandaar. Was weer geen leuk afscheid, weer even een traantje laten dus haha…
Donderdag ben ik met mijn moeder naar Brownsberg geweest. Was een mooie trip. Apen en allemaal andere bijzondere dingen gezien, maar ook twee mooie watervallen. Voor mijn moeder was het wel zwaar want was veel klimmen. Is ze ook nog gevallen, dus heeft ze last van haar stuitje…oooooh de leeftjd he haha.
Donderdagochtend weer een moment van afscheid nemen, Simone gaat samen met haar vriend voor een week op trip naar de binnenlanden, zij komt pas terug als ik al vertrokken ben. Dus moest ik haar nu ook al gedag zeggen.

Aankomend weekend hebben we zaterdag nog even een rustig dagje in Paramaribo. Ik ga denk ik alvast mijn koffer een beetje bij elkaar pakken. Want zondag en maandag zal ik met Remy en zijn familie + mijn moeder naar Pikin Saron gaan. Daar bezoeken we zijn familie. Dinsdag en Woensdag zullen we naar Galibi gaan.

Donderdag wordt de dag van het grote afscheid. Dan zal ik afscheid moeten nemen van dit mooie land Switi Sranan. Maar ook van iemand die voor mij heel bijzonder hier is geweest. Het wordt denk ik dus nog wel even zwaar….

Maaar…..afscheid nemen bestaat niet…..

Vrijdag de 13e kom ik samen met mijn moeder als het goed is om 9.00 uur op Schiphol aan.

Tot volgende week, kus !!

  • 06 April 2007 - 23:04

    Marielle:

    Heeee Mariska!

    Heeele fijne laatste week he!
    Was gezellig in Brownsberg en vanmiddag! Veel plezier met je moeder! Leuk hoor trouwens dat ze helemaal alleen naar jou toe komt!
    Succes met afscheid nemen van iedereen en alles en met afstuderen straks!

    Bigi brasa en bosi,

    Marielle

  • 07 April 2007 - 08:04

    Bianca:

    Hey maris,

    Wat een leuk project van die regenpijpen.. want met die regen kon dat echt niet, de hele gangen stonden dan blank.

    Pfff.. jaja nu zit het er dan echt bijna op. Geniet maar heel erg van je laatste week. en tot volgende week..

    X bianca

  • 07 April 2007 - 08:05

    Mylene:

    Veel succes met afscheid nemen!

    xxxx

  • 07 April 2007 - 09:10

    Marijke:

    Hoi Mariska,
    Als je daar weg bent, zullen we je leuke verslagen ook nog eens missen! Ik kan me je traantjes goed voorstellen hoor!
    Pas je goed op je moeder? Ze had er zo'n zin in om te gaan! Groeten voor jullie allebei, ook van Gerrit.
    Vel plezier nog!

  • 07 April 2007 - 09:44

    Wendy En Joost:

    hey mariska, wow krijg spontaan ook kippenvel van je verhaal.. het zal heel lastig worden... om afscheid van al je vrienden te nemen.. maar je komt vast snel weer bij ze terug ;) doe je moeder de groetjes... joost en ik gaan zo naar paaspop heb er zin in... veel liefs en tot snel xxxxxx

  • 07 April 2007 - 10:09

    Vita:

    Jeetje Maris wat een geld! Geweldig! Ik vind je foto's weer leuk om te zien en wat is het leuk om die blije gezichten van die mensen te zien! Maar wat raar dat je alweer bijna naar Nederland komt.. het lijkt alsof je niet weg bent geweest..

    Ik heb vorige week woensdag even heel erg aan jou gedacht ( jij met je bruine kont in Suri, ik met mijn blanke billetjes hier :P ) en ik dacht: ik moet ook eens mijn grenzen gaan verleggen! Heb daarom ook een keer roti gegeten in een echt Surinaams restaurantje in rotterdam; heeerlijk! Al heb ik de volgende dag en diezelfde avond wel met buikpijn op bed gelegen.. en of dat nou van de roti was.. who knows!

    Gisteren zag ik een documentaire over een man die met zijn vrouw een fysiotherapiepraktijk in Suriname had gestart, fantastisch om dat te zien! Zijn vrouw was Surinaams dus die ging weer naar haar thuisland en de mensen waren zo blij om krukken,fitnessapparaten etc te krijgen! Nu besef ik me dat jij ook zo goed bezig bent!

    Ik mag in mijn studie ook nog een stage in het buitenland gaan doen en heb al wat vacatures van ontwikkelingshulp in Afrika gezien, dus wie weet strand ik ooit ook nog eens in Afrika of Suriname! Ik zou je namelijk zo achterna willen gaan!!

    Geniet zo veel je maar kan van je allerlaatste week in Suriname en geef je moeder een dikke kus ( hoe gaat het nu met haar stuitje?? )!

    heeel veel liefs van mij!

  • 07 April 2007 - 10:59

    Lia:

    Zeg! doe je wel voorzichtig met m'n zus!!!
    Hou vast,wat je hoort,ziet,ruikt,proeft.en neem het mee als een onvergetelijke ervaring.
    Tot gauw dikke kus lia

  • 07 April 2007 - 14:48

    Wendy:

    Jeetje meis, ik leef met je mee hoor! Wat geweldig voor de Tiendallischool dat jullie zoveel bij elkaar hadden verzameld! Super! Sterkte komende week, ik zal aan je denken.

    Brasa,
    Wen

  • 08 April 2007 - 01:23

    BiBi:

    hey hey, ja nu zit het er dan toch echt alweer bijna op! voor en nadelen natuurlijk, maar ja je bent weer een hoop mooie herinneringen en ervaringen rijker. en dat is veel waard hoor, geloof me! hey veel plezier nog dat laatste weekie en tot gauw! en doe de groetjes aan je ma en tnx voor je mail, erg lief, kus bibi

  • 08 April 2007 - 18:12

    Mirjam:

    Hé meis!!!

    Wow, wat een geweldig verhaal weer... Ik leef echt helemaal met je mee!! En ben nog trotser op je dan dat ik al was!! En wat het afscheid nemen betreft: snap ik heel goed!!! Als ik maar een weekje weg ben geweest vind ik het al vreselijk om afscheid te nemen... Maar blijf denken aan de hele leuke en goede dingen die je hebt meegemaakt, dat kunnen ze niet meer van je afpakken!!
    Doe je je moeder de groetjes en maak je er nog een geweldige week van met elkaar?!?
    Nog bedankt voor je lieve mail, kijk er naar uit je in levende lijve weer te zien en horen!!!

    dikke kus...

  • 10 April 2007 - 06:54

    Haazs:

    Hey Mariska,
    Heel veel sterkte in deze dagen van dubbele gevoelens. Fijn dat dan nu je moeder bij je is
    Als je wilt dat je moeder geen "ongelukjes" meer kan krijgen breng haar dan ergens waar ze plantjes verkopen, is veiliger dan klimmen.
    Vrijdag is Nederland weer een stuk mooier.
    xxJ

  • 10 April 2007 - 08:01

    Hellen:

    Geniet van je laatste week en ik hoop dat je ons op de P.W.A komt laten zien hoe bruin je geworden ben. Ik heb al je belevenissen in swietie sranang gevolgd.

    Brasa en bosi
    Hellen

  • 10 April 2007 - 14:03

    Jacolineee:

    heeeeYYY

    Ik zie jullie vrijdag (L)
    tot vrijdaG!!!

    Kussjesssss Jacolineeeexxxxxxx

  • 11 April 2007 - 20:07

    Sara En Izak:

    Hoi Mariska (& Marijke),

    Leuk dat we je avonturen zo hebben kunnen volgen. We wensen je nog een paar fijne dagen toe met je moeder. Een voorspoedige terugreis toegewenst. We hopen jullie snel hier in Holland te zien en al je verhalen te horen (ook de ondeugende!!).

    Groetjes,
    Sara & Izak

  • 12 April 2007 - 07:46

    Haazs:

    Nederland is klaar om jullie te omarmen. Lekker zonnetje, lekkere temperatuur.
    Een veilige en rustige terugreis!
    xxJ

  • 12 April 2007 - 09:02

    Riet Stigter:

    Hallo Mariska en Marijke.

    Goede reis terug en tot ziens.

    Ot en Riet.

  • 12 April 2007 - 19:18

    Jacolinee:

    SGATTEN TOT MORGEN OCHTENDD!!! (VROEG)

    XXXXXXXXXXX TOT MORGEENXXXXXXX

  • 13 April 2007 - 09:19

    Marije:

    Zo Maris als het goed is ben je nu weer in Nederland...en gelukkig het zonnetje schijnt voor je!! Was zeker moeilijk het afscheid nemen allemaal? Je kan iedegeval terugkijken op iets heeeel moois!
    Nou tot snel, want wil je verhalen snel allemaal horen!

    xxx Marije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Het einde van mijn opleiding aan de PABO is in zicht. Nu de laatste paar maandjes nog afronden en dit ga ik doen in Paramaribo te Suriname!! Voor drie maandjes de kinderen lesgeven lekker in een warm en erg mooi land...

Actief sinds 28 Nov. 2006
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 24908

Voorgaande reizen:

16 Januari 2007 - 13 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: